Ambulante (leerling)begeleiding

Ik bied begeleiding aan individuele kinderen en (kleine) groepen (hoogbegaafde) kinderen aan, waarbij ik zowel werk aan de persoonlijke doelen van individuele kinderen, als aan gemeenschappelijke delers die voor de hele groep gelden. Ik zorg daarbij voor veiligheid, voortdurende afstemming en vooral veel ruimte om te mogen zijn wie je bent en je te mogen ontwikkelen. Door mijn werkervaring, mijn bijscholing en mijn ervaring als ouder van een hoogbegaafde kind, heb ik een breed palet aan instrumenten, impulsen en begeleidingstechnieken om aan veel verschillende ontwikkelingsdoelen te kunnen werken. Denk aan: executieve vaardigheden, vaardigheden die horen bij leren leren, sociaal-emotionele vaardigheden, etc. Maar ook inhoudelijke uitdaging, projecten, creatieve vaardigheden en talentontwikkeling.

Samen met een school kan ik kijken naar de behoeften die op dat moment spelen en een klas oprichten waarin aandacht is voor een bepaalde doelgroep of die (tijdelijk) werkt aan specifieke vaardigheden.

Kindercoach Inloopspreekuur op school

Tijdens een vast, wekelijks Inloopspreekuur kan ik als Kindercoach IN de school een waardevolle bijdrage leveren aan het welbevinden van het kind, om
gezond en veilig op te groeien en te leren. Als kindercoach ben ik onafhankelijk en ondersteun ik kinderen op een deskundige manier bij de ontwikkeling, het gedrag en de opvoeding. De kindercoach helpt het kind een betere versie van zichzelf te zijn of te worden, op te komen voor zichzelf en deze factoren in balans te brengen.

Zo krijgt ieder kind de gelegenheid, tijd en aandacht om (hulp)vragen te stellen, situaties te bespreken of om het eigen verhaal te doen. In een veilige en vertrouwde omgeving en zeer laagdrempelig, zodat het niet (altijd) een lang traject hoeft te zijn. Soms is één of twee keer oplossingsgericht kijken naar iets waar het kind tegenaan loopt al genoeg! Doordat lijntjes kort zijn, kan de kindercoach een plan met doelen opstellen sámen met de leerkracht en/of IB, dat ook handvatten biedt in de klas. Ook vindt er ook makkelijk overdracht plaats over en weer tussen leerkracht, IB en de kindercoach. Hiernaast koppelt de kindercoach op vaste momenten de vorderingen terug aan ouders, dit hoeft de leerkracht dan niet te doen.

Download Informatieboekje Inloopspreekuur

Blij met mij! training / workshop Talentontwikkeling

Hiernaast bied ik de Blij met mij! training aan en workshops Talentontwikkeling op scholen en kinderdagverblijven gericht op het ontdekken van talenten, het versterken van die talenten en het inzetten van die talenten bij de uitdagingen waar de kinderen tegenaan lopen. Daarnaast versterken we het ‘potje veerkracht’ van de kinderen, vergroten we de positieve emoties en benoemen we de versterkende kring om het kind heen, die het kind kan inzetten.

Leerkrachten kunnen in overleg met de Intern Begeleider kinderen aandragen die net dat steuntje in de rug nodig hebben en wel wat veerkracht kunnen gebruiken. Het ontdekken van talenten en versterken van binnenuit als sleutel! De training wordt intern binnen de school aangeboden, tijdens of na schooltijd, en zowel de leerkracht als de ouders worden actief betrokken bij he ttraject.

In 5 middagen en 3 ouderavonden, werken we samen aan een taal over talenten, veerkracht en groeimindset waardoor kinderen zelfverzekerder en zelfredzamer worden en weer blij zijn met zichzelf!

Ook bied ik workshops van 2 uur aan waarin kinderen kennis maken met hun talenten en de talententaal.

Teamtraject Kijken achter gedrag met de Talentenbril

Tijdens een teamtraject, workshop of themamiddag op maat, bijvoorbeeld tijdens één of meerdere studiedagen, gaan we werken aan anders kijken naar kinderen. Door talentgericht te werken creëer je een groeimindset. In plaats van te kijken naar het probleem en naar het zichtbare gedrag van kinderen dat storend is, gaan we op zoek naar de talenten daarachter én naar de behoeften die daarachter zitten.  Talentgericht werken is vakoverstijgend. Het vergroot zelfvertrouwen, motivatie, plezier, veerkracht en verstevigt relaties onderling. Het leuke is dat het geen methode is maar gewoon een manier van kijken en doen, bovendien snijdt het mes aan twee kanten, alle gunstige effecten zijn ook op toepassing van jou.

Tegelijkertijd gaan we op zoek naar individuele talenten binnen het schoolteam: we gaan de talenten van onszelf én van onze collega’s identificeren en kijken hoe we ze optimaal kunnen benutten. Dit stimuleert de persoonlijke groei van teamleden, leidt tot een verhoogde motivatie en fijnere samenwerking op de werkvloer. Teamleden kunnen elkaar aanvullen en versterken.

De training helpt je om jullie unieke set aan talenten te leren kennen, en te ontdekken hoe de talenten op elk moment ingezet kunnen worden. Om elkaar beter te begrijpen, maar ook om beter om te gaan met stress of moeilijke momenten. Collega’s inspireren en leren van elkaar. Talentgericht werken is als cement voor je team. Het werkt verbindend.