Blij in de klas! traject
Tijdens dit waardevolle traject kijk ik samen met de leerkracht hoe we een traject op maat kunnen neerzetten voor de groep, om de talententaal en groeitaal de klas in de brengen. Het is een manier om systemisch te kijken naar groepsprocessen en tegelijkertijd samen een positieve taal te ontwikkelen, waarbij we:
– Kijken achter gedrag
– Werken aan talentontwikkeling
– Positieve emoties vergroten
– Groeimindset ontwikkelen.
De leerkracht krijgt tools én een bak aan inspiratie en werkvormen mee om na een tweetal
sessies zelf verder te kunnen. Zodat iedereen Blij in de klas is!
Hoe ziet zo’n traject eruit?
1. In een uitgebreide intake kijken we samen met de leerkracht naar de groep nu en naar de
wens van de leerkracht. Samen stippelen we een pad uit, waarbij de leerkracht goed tot
zijn/haar recht komt en in zijn/haar kracht komt te staan.
2. Daarna versterken we in twee sessies van een dagdeel de veerkracht van de klas, we
ontdekken talenten en zetten ze in in de klas (hoe kun je elkaar versterken) en we creëren
taal over mindset. Dit doen we met verschillende werkvormen op dit gebied, waarbij we ook
naar het systeem kijken.
3. Ook krijgt de leerkracht een tussentijds programma mee om zelf aan de slag te
gaan en ideeën voor kruisbestuiving naar ouders. Daarna is er de mogelijkheid om te
sparren/evalueren in losse gesprekken (nazorg).
Waarom werkt het?
• We gaan uit van wat er wél is en kijken achter het gedrag (dus iedereen kan
meedoen).
• We creëren een veilig nest, waarin alles er mag zijn en we van elkaar leren.
• We maken alles ZICHTBAAR in de klas en vieren successen.
• Er ontstaat een gemeenschappelijke, positieve en versterkende taal.
Wat is het effect?
De groepsdynamiek verbetert en er ontstaat een hechte, veilige klas. Bovendien heeft de
leerkracht genoeg tools om de klas weer op een fijne manier te begeleiden en hij/zij staat
weer in zijn/haar kracht.